Praca zawodowa, a macierzyństwo – jak pogodzić?

Czy da się pogodzić pracę zawodową i macierzyństwo?
Są dwa skrajne stanowiska na temat tego w jaki sposób łączyć pracę zawodową z macierzyństwem. Jedni mówią, że nie da się tego połączyć i trzeba zrezygnować z pracy, aby zajmować się dziećmi, natomiast drudzy uważają, że mama-pracownik to najlepszy, najbardziej oddany i zorganizowany pracownik w firmie. Przedstawię kilka rad, do których doszłam na przestrzeni kilku lat, jak pogodzić pracę z życiem rodzinnym i do tego być szczęśliwą, pełną pasji kobietą.
Ta sytuacja na pewno zmienia się z czasem, liczbą dzieci i ich wiekiem, rynkiem pracy oraz naszą aktywnością zawodową, na którym etapie kariery jesteśmy: na początku czy w trakcie. Jednak są pewne kwestie, które bez względu na wszystko pomagają w pogodzeniu tych dwóch ról, zawsze.
Aby czuć się dobrze w obydwu rolach, i mieć poczucie, że nie rezygnujesz z niczego i jest Ci w tym stanie dobrze to:
- Określ swoje pasje, talenty, mocne strony. Pomogą Ci w tym:
– testy osobowości, talentów, mocnych stron i kompetencji, które możesz znaleźć w Internecie
– rozmowy ze współpracownikami, przyjaciółmi i znajomymi, których możesz zapytać o to: w czym im najskuteczniej pomagasz, jakie kompetencje w Tobie cenią, jakie masz mocne strony
– spotkanie/proces z coachem, który specjalizuje się w odkrywaniu talentów i rozwoju zawodowym
- Odpowiedz sobie szczerze na pytanie: Co chcę robić w życiu, co sprawia mi najwięcej satysfakcji w pracy, jakie mam pragnienia dotyczące pracy zawodowej.
- Po szczerej odpowiedzi na to pytanie spróbuj znaleźć taką pracę, która odpowiada Twoim pragnieniom, kompetencjom i mocnym stronom. (Tak, to wizja idealistyczna, ale tylko wtedy, gdy robisz to co lubisz, to co sprawia Ci radość i satysfakcję, tylko wtedy będziesz w stanie bez frustracji chodzić do pracy, bez wyrzutów, że z czegoś musisz rezygnować)
– Połowa drogi za Tobą 😊 w momencie, gdy pracujesz tak jak lubisz i robisz to co Cię uskrzydla, to będziesz miała więcej radości w pełnieniu innych ról – np. mamy
- Proś o pomoc i przyjmuj tę pomoc – niestety nam kobietom wydaje się, że jesteśmy niezastąpione, i że to, jak my wykonujemy daną czynność, to nikt inny nie zrobi tego lepiej. Może i tak jest, ale nie starczy nam sił i doby, aby wszystko wykonywać samej. Dlatego jeśli tylko masz taką możliwość to deleguj zadania, np.:
– obowiązki domowe podziel na wszystkich domowników (zależy od wieku dzieci) lub poproś kogoś o pomoc w sprzątaniu, gotowaniu – nie musisz wszystkiego robić sama
– jeśli prowadzisz firmę, część zadań, szczególnie tych, których nie lubisz wykonywać, zleć komuś innemu – np. nie lubisz robić grafik zleć to grafikowi lub wirtualnej asystentce
– opieka nad dziećmi – podziel opiekę nad dziećmi, a wtedy, gdy czujesz, że jest to potrzebne – zatrudnij opiekunkę
– w pracy na etacie – bądź asertywna, nie bierz wszystkich zadań na siebie, mądrze dziel się obowiązkami
- Spróbuj zrobić harmonogram dnia/tygodnia/miesiąca – tak jak Ci pasuje. Znajdź najlepszy rytm dnia dla swojej rodziny. Korzystaj z planerów, kalendarzy czy dodatkowych aplikacji, które pomogą Ci gospodarować czasem i czynnościami.
- Otaczaj się ludźmi, którzy Ci dobrze życzą i chcą Twojego rozwoju.
– mogą to być Twoi przyjaciele i znajomi, z którymi spędzaj czas i rozmawiaj z nimi.
– poszukaj grup wsparcia dla Mam w Twojej okolicy, uczestnicz w spotkaniach, pytaj, rozmawiaj, dziel się swoimi doświadczeniami. My kobiety, szczególnie, potrzebujemy miejsc, w których będziemy mogły porozmawiać, posłuchać innych historii, zainspirować się i pobyć w grupie osób, które mierzą się z tymi samymi trudnościami co my.
– dołącz do grup na portalach społecznościowych dla pracujących mam i pytaj o różne rozwiązania innych kobiet
- Jeśli spędzasz czas z dziećmi to rób to na 100%, inne czynności odłóż na później. Nikt nie lubi, jeśli poświęca mu się 50% swojej uwagi. Możesz ustalić z dziećmi plan działania, jeśli pracujesz z domu ustalcie zasady, że spędzacie godzinę razem, np. grając w planszówki, a kolejną godzinę Ty pracujesz przy komputerze i potrzebujesz ciszy.
- Zrób coś dla siebie, np. wyśpij się, zjedz dobry obiad, pójdź do kosmetyczki lub na masaż, poczytaj książkę, pobądź w ciszy. Widzę po sobie, jeśli jestem wypoczęta i mam zapewnione podstawowe potrzeby to mam więcej cierpliwości do innych, mam lepsze nastawienie i jestem bardziej produktywna w pracy.
- Tam, gdzie nie trzeba nie musi być perfekcyjnie, w ogóle nie musi być perfekcyjnie. Najważniejsze jest zadowolenie i poczucie satysfakcji, a nie lśniąco czyste mieszkanie.
Najważniejsze w tym wszystkim to znaleźć harmonię dla siebie. Każda z nas jest inna, sprawdź co Ci pomaga znaleźć balans i korzystaj z tego jak najwięcej, a to co Cię blokuje eliminuj z życia codziennego.